×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۴  .::.   برابر با : Wednesday, 21 May , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سواد رسانه ای/رسانه و تاثیر آن بر انتخابات

امروزه با رشد و توسعه و دگر گونی و حضور حداکثری در رسانه ها وتلاش برای فعالیت و نقش آفرینی در آنها ، نگاه های بسیاری را متوجه تحلیل داده های کاربران  و بهره گیری از آنها با هدف تاثیر بر رفتار ها ، سلایق ، علاقه مندی ها ، سبک زندگی ، فرهنگ ها و بینش های سیاسی اجتماعی و حتی پیش بینی نتایج انتخابات بزرگ در سطح دنیا کرده است.

عاری از بحث میزان حق دست رسی ، انتشار ، بهره وری و استفاده شرکت های فناوری اطلاعات  از این اطلاعات ؛ واقعیت این است که در بسیازی از کشور ها از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین با اهداف مختلف در حوزه سیاسی به خصوص انتخابات استفاده می شود.

شکل گیری و گسترش رسانه های اجتماعی و نقش آنها در انتخابات

 با شکل گیری و گسترش اینترنت و رسانه های اجتماعی دوران تبلیغات سنتی و پخش تراکت ها و پوستر های تبلیغاتی کاندیدهای انتخابات درسطح وسیع به پایان رسیده و جای خود  را به اینترنت و رسانه های اجتماعی داده است هر چند تبلیغات به صورت سنتی همچنان در سطح کمتری انجام می شود اما میدان دار، تبلیغات بر پایه ی رسانه های مجازی است.
در حال حاضر  از هوش مصنوعی در رقابت های انتخاباتی جهت تحلیل ، برنامه ریزی ، سیاست گذاری ، تصمیمسازها ، تبلیغات و در نهایت تاثیر بر رفتار کاربران ، تاثیر بر آرا و نظر سنجی ها با استفاده از تحلیل الگو ها وهدایت هوشمندانه تبلیغات مجازی استفاده می شود. بنابر این با توجه به بعد دیگر آن یعنی حضور روز افزون واجدین شرایط شرکت در انتخابات از یک سو و حضور نامزدهای انتخاباتی و یادگیری بهره وری از کلان داده ها از سوی دیگر توانسته اند بر انتخابات تاثیر بگذارند.

مخاطرات رسانه های اجتماعی در کنار فرصت ها

در کنار فرصت های به وجود آمده به وسیله هوش مصنوعی باید به مخاطرات آن نیز توجه داشت اقدامات غلطی مثل انتشار اخبار جعلی با استفاده از ربات های بی شمار، دست کاری ذهن رای دهدنگان از طریق انتشار مطالب احساسی ، ایجاد موج های سیاسی و جناحی ، که هرکدام از این اقدامات به تنهایی می تواند نتیجه سو و مسمومی بر بخش عمده ای از جامعه به همراه داشته باشد.

پیام رسان ها و نرم افزار های موبایلی و موج سازی سیاسی

نرم افزار ها و پیام رسان ها که امروزه قابلیت تبادل داده و اطلاعات دو طرفه را دارند می توانند بستر مناسبی برای ایجاد جمع های طرفداران و مخالفان باشند.

این پیام رسان ها باتوجه به سرعت بالایی که در تبادل دارند به طور ویژه مورد استفاده قرار گرفته می شوند و این فارغ از این است که کمپانی ها و صاحبان این پیام رسان ها از این تبادل داده ها چه بهره ای می برند.

در کنار پیام رسان ها و نرم افزار های تولید محتوای موبایلی نیز جای خودش را به خوبی پیدا کرده و تقریبا می توان گفت هر کس محتوای خودش را بدون هیچ گونه نظارتی تولید و منتشر می کند و عملا هر موبایل تبدیل شده به یک رسانه شخصی دو سوی که هم تولید و انتشار محتوا می کند و هم میزبان سایر رسانه ها است.
این امر گاها باعث تولید و انتشار محتوای فیک و دروغ می شود که با شکل گیری این محتوا جنبه دیگر این رسانه نمایان می شود؛ افرادی که صرفا منتشر کننده هستند. و همین باعث سرعت انتشار محتوای فیک و شکل  گیری موج های سیاسی و جناحی به نفع یا علیه شخص یا جناحی خاص می شود.این محتوا عموما با به کار گیری تکنیک های تولید محتوا و تبلیغات دیجیتال تولید می شوند که بتوانند به راحتی ذهن مخاطب را قانع  و افکار و سلایقش را کنترل وهدایت کنند. این توان و رشد بلامانع رسانه می تواند در بزنگاه های مثل انتخابات با نقشی حساس و کاملا چالشی بروز پیدا کند به گونه ای که به طور مستقیم بر تصمیم سازی ، رای به کاندید ها یا حتی حضور و عدم حضور در انتخابات می تواند تاثیر گذار باشد.

رسانه های سنتی در سنگر رسانه های مدرن

شبکه های تلوزیونی ، شبکه های رادیویی ، مجلات ، روزنامه ها ، نشریات  و سایت ها همگی با حفظ رویکرد های اصلی خود در خدمت رسانه های مدرن در آمده و عملا به محلی برای تبلیغات پیام رسان های مختلف تبدیل شده اند.
به گونه ای که امروزه شاهد آن هستیم که هر رسانه ای که شکل میگرد در پیام رسان های مختلف اقدام به راه اندازی صفحه یا کانال می کنند و این جدای از صفحه و کانال رسمی آن شبکه ، نشریه ،مجله یا رسانه خاص است و در هر برنامه و میان برنامه ای شاهد تبلیغات بی وقفه ی صفحاتشان در نرم افزار های گوناگون هستیم.
در این میان رسانه های مخالف با نظام جمهوری اسلامی نیز مستثنی نیستند و نقش خود را در یاری رساندن و استفاده هرچه بیشتر از این نرم افزار ها در راستای هدفشان به خوبی اجرا می کنند.
در این میان می توان به واکاوی شبکه ها و رسانه های معاند در زندگی کاندید ها ، پاره گویی حقیقت ، تلاش برای اشاره به نسبت های فامیلی و قومی ، ارائه اطلاعات گیج کننده ، ترور شخصیت افراد ، به سخره گرفتن شخصیت ها و… اشاره کرد که بعداز کار شدن در رسانه های سنتی به طور گسترده در رسانه های نوین و پیام رسان ها منتشر می شوند.

در انتخابات پیش رو نیز باید منتظر حمله های بی محابای رسانه های مختلف داخلی و خارجی و جناحی به افراد بود که در نهایت خواسته یا ناخواسته بر مشارکت و حضور مردم در انتخابات تاثیر مستقیم می گذارد واین تاثیرات عموما مثبت نیست هوشیاری و توان تحلیل محتوای رسانه ای یکی از ابزار های مهم برای ورود به فضای رسانه است که در بزنگاه هایی مثل انتخابات نا خواسته در دام جناح پردازی ها و رسانه های بیگانه گرفتار و سر در گم نشویم.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.