×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نقش رهبری ۴۴ ساله نظام در حفظ انقلاب/ در امتداد خمینی(ره)

نقش رهبری ۴۴ ساله نظام در حفظ انقلاب/ در امتداد خمینی(ره)

با وجود توطئه‌ها و فشارهای داخلی و خارجی وجود اصل ولایت فقیه و پیوند مردم با رهبری، عامل اتحاد ملی در کشور بوده و موجب تولید قدرت و ایستادگی نظام در برابر فتنه‌ها و سختی‌ها شده است.

خبرگزاری مهر– گروه سیاسی: اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم که دشمنان و معاندین نظام در تمامی این ۴۴ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، شبی را بدون آرزوی خام براندازی نگذرانده‌اند. اما حیرت و سوال آنان از راز استمرار انقلاب بدون جواب مانده است که این کشور چگونه با تمامی مشکلات همچنان با اقتدار در عرصه‌های مختلف به پیش می‌رود و با وجود همه دسیسه‌ها و فتنه‌ها و فشارهای خارجی مقتدر و پابرجا ایستاده است. همچنانکه رهبر انقلاب نیز با اشاره به این خیال خام دشمنان و محاسبات غلط آنان درباره رو به سقوط بودن جمهوری اسلامی تاکید کرده‌اند: «بدخواهان، ابتدای انقلاب می‌گفتند شش ماه دیگر انقلاب سقوط خواهد کرد و بعد که محاسبه آنها غلط از آب درمی‌آمد وعده شش ماه دیگر را می‌دادند در حالی‌که امروز بیش از هشتاد، شش ماه از انقلاب گذشته و آن نهال باریک به درختی تناور و مقتدر تبدیل شده است، و محاسبات امروز آنها نیز همچون گذشته کاملاً غلط است.»

هنوز یادمان نرفته و درست همین ۳۴ سال پیش وقتی گوینده اخبار خبر ارتحال امام را با این مضمون که «روح بلند پیشوای مسلمانان و رهبر آزادگان جهان، حضرت امام خمینی به ملکوت اعلی پیوست» در رادیو اعلام کرد، زن و مرد و پیر و جوان همه به کوچه و خیابان‌ها ریختند. درست در همان سال‌ها هم برخی از معاندین که با وجود هشت سال جنگ تحمیلی امیدشان برای تغییر نظام ناامید نشده بود، دل به این مساله خوش کردند که با ارتحال امام، انقلاب دیگر تمام شد و می‌توانند حکومت طاغوتی را برگردانند اما این خیال باطل به دل آنان ماند چراکه با استمرار این مسیر به رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رقم خورد و کشور در همان مسیر و چارچوب با اقتدار بیشتری رو به جلو رفت. البته این تنها مقطعی نبود که دشمنان با متوسل شدن به هر ابزاری درصدد به ثمرنشاندن آرزوهای محال خود برای تغییر نظام در کشور متوسل شدند. از جمله این مقاطع می‌توان به عبور نظام از فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ و ۹۶ و ۹۸ و ۱۴۰۱ اشاره کرد که در هر کدام از این مقاطع دشمن تمام توان خود را به میدان آورد تا اما در نهایت بازنده این نبرد شدند.

نقش رهبری ۴۴ ساله نظام در حفظ انقلاب/ در امتداد خمینی(ره)

مروری در تاریخ به خوبی گواه این مساله است که انقلاب اسلامی ایران تفاوت‌های ماهوی را با سایر انقلاب‌ها در جهان به همراه داشته است. انقلابی که اکنون نزدیک به چندین دهه از زمان پیروزی آن می‌گذرد و همچنان هویت خود را حفظ کرده و در حال تداوم و تکمیل ایده‌های انقلاب ۵۷ است و این انقلاب هنوز با امید به آینده به دنبال تحول‌آفرینی در کشور و منطقه و جهان است.

دنیا در طی سه قرن گذشته انقلاب‌های مختلفی را به چشم دیده است که از جمله آن می‌توان به انقلاب‌های فرانسه، روسیه، چین، هند و الجزایر اشاره کرد. انقلاب‌هایی که هرکدام با اهداف معینی و علیه رژیمی خاص به وجود آمده و به پیروزی رسیدند اما هیچکدام از این انقلاب‌ها و انقلاب‌های مشابه دیگر در یک دوره طولانی باقی نمانده و خطوط اساسی آن در یک زمان کوتاه دستخوش دگرگونی شد. در نتیجه از این نگاه انقلاب اسلامی ایران یک مورد استثنا به حساب می‌آید و همین موضوع است که برآیند تحلیلگران جهان را برهم زده است.

این انقلاب‌ها با وجود ادعاهای خود در یک دوره کوتاه در شرایط بین‌المللی یا داخلی هضم شده و از میان رفتند. این در حالی است که انقلاب اسلامی ایران پس از چهل سال هنوز استمرار دارد و در پی تحقق اهداف بلندی در سطح داخلی و سطح بین‌المللی است. در نتیجه پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است که راز استمرار انقلاب اسلامی ایران که با معنویت پیوند خورده است چیست و چگونه این مساله موجب شده است که این انقلاب اصالت، اهداف و شعارهای خود را حفظ کند.

چرا بدرقه امام، از استقبالش با شکوه‌تر بود؟

مهمترین پاسخ در جواب به این سوال را در مدل راهبری امام خمینی (ره) و استمرار همان رویه در رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جستجو کرد. روشی که در این سال‌ها معنویت را با قاعده زمان رو به جلو بردند و در بسیاری از موارد عقلانیت انقلابی در آن هویدا بود.

قبل از شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی، رهبری در قامت امام خمینی به‌عنوان مرجع تقلید و مجتهد جامع‌الشرایط در جامعه شناخته شد که به‌تدریج پیوندی بین او و مردم شکل گرفت. اگر قبل از انقلاب همه اقشار جامعه به صحنه آمدند، با اتکا به صداقت و سلامت و جمیع خصائل مثبت چنین رهبری بود. پیش از امام، بسیاری از رهبران نیز مردم را برای حضور در صحنه دعوت می‌کردند اما چنین وحدتی را هرگز در تاریخ معاصر سراغ نداریم. درواقع بعد از شکل‌گیری چنین رهبری، ما شاهد شکل‌گیری جنبش اجتماعی هستیم و رهبری فرزانه امام خمینی (ره) که یک فقیه و مرجع آگاه به زمان بود، موجب شد تا توده‌های میلیونی مردم با دم مسیحای او به ساختن مدینه فاضله‌ای در ایران ایمان بیاورند. همین نسبتی که میان مردم و امام قبل از انقلاب شکل گرفت، بعد از انقلاب نیز حفظ شد و مردم دیدند که سخن و عمل ایشان با مشی زندگی‌شان کاملاً منطبق است و در این زمینه هیچ تعارضی وجود ندارد؛ به همین دلیل بدرقه امام، از استقبالش بسیار پرشکوه‌تر بود.

نقش رهبری ۴۴ ساله نظام در حفظ انقلاب/ در امتداد خمینی(ره)

بعد از امام (ره) نیز نقش رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای در این مسیر مثال‌زدنی است، چراکه ایشان در طول دوران رهبری خود از هیچکدام از هدف‌گذاری‌های حضرت امام خمینی – قدس سره – عقب‌نشینی نکرده و در مقابل همه افراد و خطوطی که داعیه تغییر داشته‌اند، ایستادگی کردند و در واقع رهبر انقلاب در جایگاه ولی فقیه، از اصول و رابطه جمهوری اسلامی با انقلاب اسلامی صیانت کردند.

مسیری که ایشان درباره آن اینگونه یاد می‌کنند که «شخصیت امام با هیچکدام از رهبرهای دنیا قابل مقایسه نیست او را فقط با پیامبران و اولیا و معصومان می‌توان مقایسه کرد. او شاگرد و دنباله‌رو آنها بود و به همین خاطر نمی‌توان با رهبرهای سیاسی دنیا مقایسه‌اش کرد.» و با افتخار به این مساله اشاره می‌کنند که «خدا را شکر می‌کنیم که با همه وجودمان سخن او را باور کردیم و پشت سر او حرکت کردیم و متوقف نشدیم و در نیمه، راه او را رها نکردیم.»

ضرورت تبیین اندیشه امام برای نسل جوان در گام دوم انقلاب

حالا نزدیک به چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و دشمنانی که امید داشتند انقلاب اسلامی ایران برف سال گذشته را نبیند، همچنان آرزو به دل ماندند و حربه‌های آنان به هیچ جایی نرسید اما در کنار همه این موفقیت‌ها باید به این موضوع توجه کنیم که ایران امروز به عنوان ابرقدرت و محل رجوعی برای ملت‌های منطقه مبدل شده است و انقلاب ایران در منطقه همچنان ادامه دارد و شاید بتوان گفت شتاب آن در منطقه بیش از اولین دهه‌ای است که انقلاب اسلامی در آن پدید آمد. در این شرایط باید بیش از پیش به تبیین مسیر طی شده از سوی این انقلاب برای جوانان بپردازیم که این آگاه‌سازی می‌تواند نقش مؤثری را در برداشتن گام دوم انقلاب ایفا کند.

امروز که چندسالی تا پنجاه ساله شدن عمر انقلاب باقی نمانده است، قدرت و نقش آفرینی این نظام و انقلاب برای تمامی ملت‌های منطقه و فرامنطقه ای آشکار است و اپوزیسیون‌های داخلی و خارجی نیز دریافته‌اند که این نظام رفتنی نیست و ریشه‌های آن در دل‌ها و اندیشه و باور این مردم است. هرچند که در این میان راه استمرار و حفظ این انقلاب، پایداری بر ارزش‌های اولیه انقلاب و اما شناسی بویژه توسط مسئولان و عمل به این توصیه رهبر انقلاب است که می‌فرمایند: «بزرگ‌ترین درسی که امام بزرگوار به ما داد، درس روحیّه و ذهن و عمل انقلابی است؛ این را باید فراموش نکنیم. امام میراث فرهنگی نیست؛ بعضی به امام به چشم میراث فرهنگی نگاه می‌کنند. امام زنده است؛ امام، امام ما است؛ امام، پیشوای ما است؛ امام، در مقابل ما است. بله، جسم امام نیست، امّا سخن امام و راه امام و فکر امام و نفَس امام زنده است؛ با این چشم به امام نگاه کنید و از او بیاموزید.»

مسعود رضایی: ولایت فقیه ستون خیمه این انقلاب است

در همین زمینه، مسعود رضایی کارشناس و تحلیل‌گر مسائل تاریخی در گفتگو با مهر و در خصوص راز استمرار انقلاب اسلامی و بررسی نقش رهبری ۴۴ ساله در انقلاب برای عبور از فتنه‌های دشمنان، گفت: در بررسی مسائل انقلاب اسلامی آن چیزی که خیلی مهم هست مسئله رهبری انقلاب است که باید به آن توجه داشته باشیم.

نقش رهبری ۴۴ ساله نظام در حفظ انقلاب/ در امتداد خمینی(ره)

وی افزود: موضوع رهبری در انقلاب یعنی همان بحث ولایت فقیه است که حضرت امام آن را مطرح کردند و به عنوان ستون خیمه این انقلاب محسوب می‌شود.

این نویسنده و پژوهشگر تاریخی با اشاره به اهمیت موضوع راهبری در جوامع مختلف، تأکید کرد: در همه جوامع موضوع هدایت و رهبری یک امر مهم است و در صورتی که دارای اشکال و ایرادی باشد، می‌تواند در روند کلی حرکت جامعه تأثیر گذار شده و دارای تأثیرات منفی شود.

رضایی ادامه داد: نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که در طول این ۴۴ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما با دشمنان بزرگی مواجه بودیم؛ یعنی باید گفت بزرگترین قدرت‌های سلطه گر اقتصادی، سیاسی و نظامی و نیز رسانه‌ای و تبلیغاتی، به صورت مستمر و با تمام توان در صدد براندازی نظام جمهوری اسلامی برآمدند، اما نتوانستند حریف انقلاب شوند و ناکام ماندند. در واقع آن‌ها آنچه در توان داشتند در عرصه‌های مختلف به میدان آوردند، ولی موفق نشدند.

پیوند مردم با رهبری، اتحاد ملی به وجود آورده است

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل تاریخی با اشاره به نقاط قوت و راز ماندگاری انقلاب اسلامی، خاطر نشان‌ساخت: وقتی دشمنان نتوانستند به اهداف خود برسند پس باید ظرفیت‌ها و نقاط قوتی که در نظام ما وجود دارد، مورد توجه قرار دهیم که در مرحله اول همان اصل ولایت فقیه است که در کشور ما جاری و ساری است. در مرحله بعد آن عزم و اراده ملت ایران است که تصمیم گرفته است به راه استقلال و آزادی خودش ادامه دهد و تسلیم فشارهای بیگانگان نشود. در کنار آن‌ها پیوندی است که بین ملت و رهبری وجود دارد. پیوند مردم با رهبری، اتحاد ملی را به وجود آورده است و این قدرت بسیار زیادی را برای کشور ما تولید و ایجاد کرده است. همین قدرت است که اجازه نداده است دشمنان و قدرت‌های استکباری و قوی پنجه به اهداف خودشان دست پیدا بکنند.

نقش رهبری ۴۴ ساله نظام در حفظ انقلاب/ در امتداد خمینی(ره)

تمام سرمایه‌های فکری و رسانه‌ای دشمنان برای تخریب ولایت فقیه

مسعود رضایی با بیان درک درست دشمنان از راز موفقیت انقلاب اسلامی، گفت: اتفاقات دشمنان این نکته را به خوبی متوجه شده‌اند؛ به همین خاطر روی دو نکته بسیار متمرکز هستند. اول آنکه اقدام به تخریب اصل ولایت فقیه می‌کنند و تمام سرمایه‌های فکری و رسانه‌ای خود را بر روی این موضوع گذاشتند، زیرا می‌دانند ولایت فقیه چه تأثیراتی را داشته است و در مرحله دوم تلاش می‌کنند تا این پیوند میان ملت و رهبری را تخریب کنند و نمونه‌های آن را ۴۰ سال است مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دشمنان تاکنون نتوانستند به اهداف خود برسند، اذعان داشت: مردم ایران علیرغم آنکه با مشکلات مختلف علی‌الخصوص در حوزه مسائل اقتصادی مواجه بوده و هستند، اما با هشیاری که دارند توانستند بر توطئه‌ها و ترفندها غلبه کنند. البته امیدوارم مسئولان کشور با تلاش‌های بیشتر وضعیت اقتصادی را ساماندهی کنند و انشاالله از این مشکلات رها شویم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.